Tuesday, August 17, 2010

Borang Permohonan - 入学願書 (Nyugakugansho)


Borang ini ku terima selepas lecturer menghantar nama ku ke pihak Universiti Rikkyo dan mereka menghantar panduan berkaitan universiti beserta borang ini. Oleh kerana ingin menyertai program pertukaran pada sesi musim bunga (april), borang ini perlu dihantar sebelum 11 November.

Borang permohonan ini dalam bahasa Jepun disebut 立教大学観光学部特別外国人学生入学願書(Rikkyo daigaku kanko gakubu tokubetsu gaikokujin gakusei nyugaku gansho) dan boleh diisi dalam bahasa Inggeris ataupun Jepun tapi ku memilih untuk mengisinya dalam bahasa Jepun.

Seperti biasa, pelbagai maklumat peribadi perlu diisi seperti waris terdekat, latar belakang pendidikan (dari SK sampai UM) dan tahap kecekapan bahasa (BM, BI, BJ). Tapi paling kurang digemari ialah menjawab soalan subjektif mengenai 'Motivation for studying in Japan' dan 'Future plans after returning to your home University'. Aku jawabnya dalam B.Jepun tapi sekadar untuk memenuhi syarat sahaja.
Akhir sekali, sebelum hantar borang ni, kenalah check checklist yang disediakan bersama borang. Kat bawah ialah senarai dokumen yang kena ada:
1. Application form
2. Letter of recommendation from lecturer
3. Official Transcript
4. Certificate of Japanese language proficiency
5. Certificate of Health (kena buat medical check-up dan bagi Dr. isi)
6. Certificate of financial resources (kena ada sponsor yang boleh tunjukkan simpanan dalam akaun bank minimum 1juta yen)
7. Copy of passport
8. 2 recent photographs

Bila semua dah ok, aku poskan menggunakan poslaju ke Jepun.

No comments:

Post a Comment